Toriparkkityömaan tilannekatsaus 7.5.2019

Kaupunkiympäristölautakunta sai tiistaina 7.5.2019 kokouksensa yhteydessä selvityksen toriparkkityömaan tilanteesta, josta on viime päivinä keskusteltu runsaasti myös julkisuudesta. Projektijohtaja Janne Lainen pitämä selostus avasi tiettyjä kysymyksiä, mutta jätti myös auki isoja epävarmuuksia sen suhteen miten hanke etenee ja mitkä ovat sen mahdolliset vaikutukset muihin kaupungin toimintoihin ja koko kaupungin keskustaan.

Lautakunnalle kerrotun mukaan maa on painunut ja kaduilla on tapahtunut halkeilua. Itsessään nämä eivät ole olleet odottamattomia seurauksia, mutta halkeilu ja painuminen on ollut selkeästi nopeampaa ja suurempaa kuin oli alunperin odotettu. Tämän johdosta toimenpiteinä on tehty vastapenkereitä ja työjärjestyksenmuutoksia. Naapurirakennusten sanotaan kuitenkin olevan ehjiä ja selkein riski tai huoli tällä hetkellä liittynee ymmärtääkseni Eerikinkatu 8:n rakennuksen painimiseen (joka painuu vähän ilman rakennuatyömaatakin).

Lautakunnalle selostetun mukaan painaumia mitataan viikottain ja joiltain kohdin päivittäin. Mikäli painuminen kiihtyy, on tehtävä erilaisia toimenpiteitä ja/tai muutettava työmaalla työjärjestystä ja/tai keskeytettävä työt. Nopeampi ja suurempi halkeilu ja painuminen on käytännössä tarkoittanut että työmaalla on pitänyt turvautua ns. B-vaihtoehtoon (vastapenkereet ja työjärjestyksenmuutokset). Laineen mukaan tämä B-vaihtoehto ei vielä välttämättä riskeerata hankkeen aikataulua ja edelleen kaupungille on ilmoitettu, että pysäköintilaitos on valmis itsenäisyyspäivänä 2020. Mutta mikäli joudutaan turvautumaan ns. C-vaihtoehdon järeämpiin toimenpiteisiin, joka tarkoittaisi painumien ehkäisyä rakentamalla ylimääräisiä anturoita monttuun, se hyvin todennäköisesti vaikuttaisi hankkeen aikatauluun ja moneen muuhunkin asiaan tulevina vuosina.

Kaupungin kannalta hankkeen aikataulussa on kyse paljosta muusta kuin pelkästä (mielestäni täysin tarpeettomasta) toriparkista. Toripinnan täyttäminen ja toripaviljongin rakentaminen voidaan aloittaa vasta aikaisintaan parkkilaitoksen valmistumisen jälkeen, eikä parkkipaikkoja voida ottaa käyttöön ennen kuin torinpinnan on kunnossa.

Oma iso lukunsa on joukkoliikennejärjestelyt, joissa nykyisten väliaikaisten järjestelyjen suhteen tulisi siirtyä seuraavaksi kokonaan uusiin järjestelyihin (runkolinjat). Toriparkkityömaan mahdollinen aikataulujen pettäminen tulisi maksamaan ylimääräisinä joukkoliikennekustannuksina (näitähän on jo nyt huomattavasti, koska työmaa ja väliaikaisjärjestelyt ovat karkoittaneet käyttäjiä sekä vaikeuttaneet ja hidastaneet linja-autojen kulkua keskustassa) joukkoliikenteen runkolinjauudistuksen toteutuksen myöhästymisenä tai jopa väliaikaisten järjestelyjen väliaikaisjärjestelyinä, joka tarkoittaa kaupungille paljon lisää (turhaa) työtä ja joukkoliikenteen käyttäjille paljon jatkuvia muutoksia.

Monet ovat kyselleet myös mikä on totuus Foijan vesivahingosta. Tätä asiaa selvitetään. Lautakunnalle kerrotun mukaan toriparkin työmaan tukiseinässä näkyy muutos samaan aikaan kun vesijohto on mennyt poikki (hitsaussaumasta lähtenyt putki irti), mutta täyttä varmuutta että putken poikki meno johtuisi toriparkkityömaasta ei lautakunnalle kerrotun mukaan voida tietää.toriparkkittyo

Kuvassa toriparkkityömaa maaliskuulta 2019. Aika näyttää kauanko tätä saa tai joutuu ihailemaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s